Plan dla firmy na Nowy Rok? Rozwój firmy przez odchudzanie!

W przestrzeni wirtualnej w okolicach Nowego Roku zasypywani jesteśmy sposobami na realizację celi noworocznych, rozlicznymi listami, planami i innymi metodami na zmienianie swojego życia w 2017 roku. Chcesz coś zmienić w swoim życiu? Zrób to po swojemu lub po czyjemuś, najważniejsze – zrób. A co jeśli twoje aspiracje dotyczą twojej firmy? Chcesz, by ludzie wzdychali w zachwycie: a to ty robisz takie rzeczy? To jest twoja marka? Łał! Naprawdę to Twoja strona? Ile nad nią pracowałaś?

Zaczynasz dopiero budować swoją firmę? Zastanawiasz się czy zarobisz na ZUS, kiedy skończy Ci się okres preferencyjny? Może ciągnąłeś wiele srok za ogon i masz mętlik w głowie, na czym się skupić? Nie masz za wiele gotówki, a chcesz rozwinąć skrzydła w branży? Znakomicie! Jeśli na którekolwiek z pytań odpowiedziałeś twierdząco, znaczy, że może Cię zainteresować dieta dla firmy.

Na czym polega odchudzanie przedsiębiorstwa?

Nie ma czystego szablonu, który na firmę. Oczywiście możecie sobie cyknąć w GOOGLE „lean marketing” i z tej teoretycznej papki wyciągnąć jakieś wnioski. Można też prościej, na Plantacji Pomysłów, poczytać o co kaman 🙂

Organizacja pracy

Tak jak chodzisz do fryzjera, żeby nie wyglądać na zapuszczonego, przycinasz włosy, farbujesz. Tak samo twoja firma potrzebuje regularnego przycinania, pielęgnacji wyglądu, spojrzenia na nią z innej perspektywy. Organizacja pracy to najprostszy sposób, by przyjrzeć się wadze i złożoności poszczególnych zadań, które przekładają się na sukces firmy. Czasami przeprogramowanie struktur w organizacji daje zaskakujące rezultaty. O prostych sposobach na organizację pracy w firmie pisałam TUTAJ.

Dywersyfikacja – o co chodzi?

Czytaliście ostatni wywiad z Basią TUTAJ ? Wam też może zdarzyć się, że nie możecie wykonywać zleceń, które są głównym źródłem dochodu Waszej firmy. Musicie zostać z dzieckiem w domu przez dłuższy czas, albo macie martwy okres w Waszej branży. Wtedy warto rozejrzeć się za innym rodzajem działań, które są w zasięgu waszych kompetencji, a które również mogą być dochodowe. Basia nie mogąc przyjmować pacjentów jako logopeda, zajęła się transkrypcjami. Różnicując swoją pracę dalej prowadzi rentowny interes, a jej firma ma kolejną gałąź dochodu.

Przykład z wielkiego świata: Walt Disney to nie tylko producent filmów dla dzieci. Firma ma kanały telewizyjne, parki tematyczne, wydawnictwo, teatr komercyjny, prowadzi rejsy wycieczkowe i sprzedaje wizerunki postaci na różne towary. Wy widzicie na pierwszy rzut oka tylko filmy animowane. Tak naprawdę portfel działalności tej firmy jest tak szeroki, że nie musi się ona obawiać, kiedy przez dłuższy czas nie emitują żadnego filmu 🙂  A! Walt Disney ma też program ESPN 🙂

pexels-photo-38136

Firma jest jak drzewo. Im bardziej się rozrasta, tym bardziej dochodowa. Niektóre gałęzie jednak nie dają owoców, dlatego warto je obciąć, by skupić się na tym, co daje większe możliwości zysku.

Alians strategiczny

Szyjesz akcesoria, ale średnio idzie ci odzież? Może znajdziesz producenta, który  będzie chętny do współpracy. Razem stworzycie komplementarną kolekcję, która ma dużo większe szanse na sukces niż jakbyście próbowali ze sobą niejasno konkurować. Alians produktu lub usługi to bardzo sprytne odchudzenie przedsiębiorstwa, które prowadzi do zysków.  Nie zamawiasz  materiałów do produkcji, która nie jest Twoją główną działalnością, a skupiasz działania tylko na tym, co jest twoim głównym źródłem dochodu. Na zewnątrz klient widzi szeroką ofertę produktową, która jest silniejsza w jego oczach niż oferta konkurencji.

Wzajemna promocja to forma aliansu, który oszczędza Ci czasu na dotarcie do nowych klientów. Przykładowo, Disney i Mc’Donalds podpisały umowę, przez którą 10 kolejnych lat do zestawów posiłków dla dzieci, dołączane były zabawki związane z filmami Disneya. Ty nie musisz nurkować tak głęboko. Wystarczy że rozejrzysz się wokół. Może w najbliższej okolicy Twojego butiku jest jakaś restauracyjka albo kawiarnia? Porozmawiaj z właścicielem, wymieniajcie się ulotkami – twoje klientki będą dostawać ulotkę z lokalu z zakupami, a klienci lokalu twoją ulotkę razem z rachunkiem za posiłek/kawkę. Udostępnijcie swoje strony na FB firmowych. Może zorganizujecie wspólny konkurs, nadacie swoim klientom wzajemne rabaty?

pexels-photo-95425

Odchudzenie logistyki – tutaj ciężko będzie wytłumaczyć zmianę, ale na pewno w lot pojmiecie jakie koszty wchodzą w grę. Zamawianie opakowań, zawożenie paczek na pocztę, wysyłanie zamówień, przywożenie materiałów z hurtowni. Wszystko to pochłania masę czasu. Czasu, w którym nie pracujesz – to są rzeczy dookoła twojej pracy, które są niezbędne do jej wykonywania, nie mniej jednak nikt ci za te czynności nie płaci. Ich jakość wpływa jednak na twój wizerunek. Jak odchudzić logistykę, a przy tym zyskać? Tak samo jak w metodach powyżej, rozejrzyj się dookoła. Może wśród twoich znajomych, ktoś też prowadzi firmę i potrzebuje podobnych opakowań? Zamawiajcie wspólnie więcej, zyskacie lepszą cenę za większe zamówienie!  Lokal obok też prowadzi wysyłkę swoich zamówień? Porozmawiajcie, może co drugi dzień jedno z Was będzie jeździć na pocztę z paczkami? Zaoszczędzisz połowę czasu w miesiącu! Tak samo może ktoś ma podobne potrzeby do Twojej firmy, zamawiając razem materiały biurowe czy inne zaoszczędzicie na przesyłce. Przemyśl, co możesz zrobić by zaoszczędzić na odchudzeniu swojej logistyki.

ykqawnuinxa-ross-sokolovski

Czegokolwiek nie wybierzecie z powyższych działań,  spróbujcie, a nóż zyskacie sporo czasu, pieniędzy a nawet staniecie się liderami w swojej branży. Osobiście życzę Wam by 2017 rok był dla Was pasmem sukcesów!

Jaka metoda wg. Ciebie daje największe szanse na rozkręcenie Twojej firmy? Jak zwykle, zapraszam do dyskusji! 

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s